חוק דחיית מועדים – הוראת שעה | חרבות ברזל

בעקבות מצב המלחמה השורר בישראל מאז אירועי ה-7 לאוקטובר 2023 חוקקו חוקים שונים ב"הוראות שעה" שנועדו ליתן מענה דחוף ומיידי ולסייע למשק הישראלי ולאזרחי המדינה להתמודד עם מצב החירום החריג והאתגרים החברתיים והכלכליים שהביאו איתם המלחמה, פינוי היישובים וגיוס המילואים המקיף.

במסגרת זו, ביום 18.10.2023 חוקק חוק דחיית מועדים (הוראת שעה – חרבות ברזל) (חוזה, פסק דין או תשלום לרשות), תשפ"ד -2023 (להלן: "החוק").

מטרת החוק הינה להקל כלכלית ותזרימית על אזרחים-זכאים שהושפעו ישירות ממצב החירום וזאת על דרך דחיית מועדים לביצוע חיובים חוזיים, ביצוע פסקי דין ותשלומים לרשויות.

קישור לחוק דחיית מועדים>


מי מוגדר כ"זכאי לדחיית מועד" לפי החוק

הגורמים שהחוק חל עליהם מוגדרים בסעיף 1 לחוק:

  1. מי ששירת כחייל (סדיר, מילואים, מתנדב לשירות מילואים) בתקופה הקובעת כולה או חלקה. התקופה הקובעת מוגדרת כרגע החל מיום 7.10.2023 ועד ליום 7.12.2023 (להלן: "התקופה הקובעת") שר הבטחון רשאי להאריך את התקופה הקובעת, כפי שאכן נעשה בצו מיום ה-7.11.2023);
  2. מי ששירת כשוטר בתקופה הקובעת, כולה או חלקה;
  3. סוהר ששירת בתקופה הקובעת (כולה או חלקה) ביחידות ובאגפים שמפורטים בחוק (לוחמה בסמים, אגפים של אסירים ביטחוניים, ביחידה להשתלטות על אסירים וכו');
  4. מי ששירת ככבאי בתקופה הקובעת, כולה או חלקה;
  5. מי שהיה נעדר, חטוף או שבוי בתקופה הקובעת, כולה או חלקה;
  6. מי שהתגורר נכון ליום 6.10.2023 ביישוב שהתפנה במסגרת המלחמה (רשימת היישובים צורפה כתוספת לחוק והיא כוללת את יישובי עוטף עזה ויישובי הצפון שפונו);
  7. מי שאושפז בבית חולים לפרק זמן של 7 ימים לפחות כתוצאה מפציעה עקב פעולת איבה;
  8. עובד או מתנדב במשרה מלאה בגוף הצלה (מד"א; הרשות לכבאות והצלה; רשות מקומית; ארגון שהוכרז כ"גוף הצלה" על ידי השר הרלוונטי);
  9. בן זוגו של כל אחד מהזכאיים המנויים לעיל, שאחראי לחיוב יחד איתו;
  10. עיזבון של מי מהזכאים המנויים לעיל (מלבד עזבון של זכאי בשל מגורים ביישוב שהתפנה);
  11. חברה שיש לה 5 בעלי מניות לכל היותר, אם בעל המניות בה שמחזיק ב-50% לפחות מאמצעי השליטה בה הוא אדם שזכאי לדחיית מועד לפי סעיפים 1-6 לעיל (שירות צבאי, שוטר, סוהר, כבאי, נעדר/חטוף, תושב יישוב מפונה). כנ"ל לגבי שותפות רשומה, שבה האדם הזכאי לדחיית מועד שולט ב-50% לפחות מנכסיה.


דחיית מועד שנקבע בהסכם

כל אחד מהזכאים לדחיית מועד שנקבעו בחוק, רשאי לדחות ב-60 ימים[1] או עד ה-31.12.2023 (לפי המוקדם) ביצוע של כל פעולה ו/או תשלום שהוא נדרש לבצע לפי הסכם בתקופה הקובעת, מבלי שיהיה בכך משום הפרת הסכם ומבלי שתקום לצד השני להסכם זכות לחיוב בריבית פיגורים.

כך לדוגמא, אם אדם הזכאי לדחיית מועדים חתם על הסכם לקניית רכב לפני ה-7 לאוקטובר 2023 שבו הוא התחייב לשלם עבור הרכב במועד כלשהו שבין ה-7 לאוקטובר ועד ה-7 לדצמבר 2023, אזי החיוב שלו לתשלום בגין הרכב יידחה ב-60 ימים, או עד ל-31.12.2023 – לפי המוקדם (מועד זה ניתן להארכה על ידי שר הביטחון).

לפי החוק, אדם המבקש לדחות את המועד לביצוע חיוב חוזי, נדרש להודיע לצד השני בהסכם, על רצונו לדחות את המועד עקב היותו זכאי לפי החוק, וזאת כתנאי לדחיית המועד. לצד זאת, לפי החוק, כל אדם או מי מטעמו, שמצהיר שהוא זכאי לדחיית מועדים לפי החוק, מתקיימת חזקה שהוא זכאי, כל עוד לא הוכח אחרת. כך למשל, אם צד לחוזה מצהיר שהוא זכאי לדחיית מועדים כי הוא שירת במילואים בתקופה הקובעת, חזקה היא שההצהרה שלו נכונה, והנטל ולהפרכת ההצהרה מוטל על הצד השני להסכם.

אם נקבעה בחוזה תקופה לעשיית פעולה שהיא נמשכת לפי טיבה ושחלה, כולה או חלקה, בתקופה הקובעת, מי שזכאי לדחיית מועד יכול לדחות את ביצוע הפעולה ממועד סיום התקופה לביצוע הפעולה על פי ההסכם, ב- 60 ימים נוספים, או עד ליום 31.12.2023 (לפי המוקדם).

כך לדוגמא, אם קבלן תושב עוטף עזה התחייב לבנות גדר בתוך תקופה של 10 ימים שהחלה ביום 1.10.2023 והייתה אמורה להסתיים ב-10.10.2023, אזי המועד לביצוע העבודה יידחה ב-60 ימים, כך שהקבלן יידרש להשלים את הבנייה עד ליום 10.12.2023;

בכל אחד מהמקרים הבאים לא ניתן יהיה לדחות מועד לביצוע חיוב חוזי:

  • אם החוזה שבו נקבעו המועדים נכרת במהלך התקופה הקובעת (7.10.2023-7.12.2023);
  • אם כל הצדדים לחוזה זכאים לדחיית מועד. כך למשל, אם משרת מילואים רכש רכב לפני המלחמה הוא יכול לדחות את התשלום עבור הרכב בחודשיים; אבל אם משרת מילואים רכש רכב מאדם שפונה מיישובי עוטף עזה – הוא לא רשאי לדחות את התשלום;
  • אם מדובר בתשלום ששולם לפני תחילת החוק, קרי לפני 18.10.2023;
  • אם מדובר בעסקת תשלומים באמצעות כרטיס אשראי, כאשר השירות או המוצר סופק בטרם ביצוע התשלומים;
  • כאשר מדובר בחוזה עבודה.
  • כאשר מדובר במועד לתשלום מזונות.


דחיית מועד שנקבע בפסק דין או החלטה סופית

כל פעולה ו/או חיוב שנקבעו ביחס לאדם שזכאי לדחיית מועד לפי החוק בפסק דין חלוט של בית משפט או בית דין, או בהחלטה סופית של גוף אחד בעל סמכות שפיטה לפי דין (כולל בורר), והמועד לעשייתה חל בתקופה הקובעת, המועד לביצועו יידחה ב-60 ימים או עד ל-31.12.2023 לפי המוקדם.

גם הדחייה הזאת לא תחול על חיוב בפסק דין או בהחלטה לתשלום מזונות.


דחיית מועד לתשלום לרשות

תשלומים של אדם שזכאי לדחיית מועד לרשויות, כלומר, תשלומים לרשויות המדינה ורשויות מקומיות שנקבעו בחיקוק, כולל תשלומי קנסות (למעט עיצום כספי) והמועד לתשלומם חל בתקופה הקובעת, יידחו ב-60 ימים או עד ל-31.12.2023 לפי המוקדם.

מי שזכאי לדחיית מועד בגלל שהוא אושפז בעקבות פעולת איבה, או בשל היותו מתנדב בארגון הצלה, יוכל לדחות את מועד התשלום לרשות, אם הוא או מי מטעמו הודיעו לרשות על הזכאות.

גם בעניין זה מתקיימת חזקה, שמי שהצהיר על זכאותו הוא זכאי כל עוד לא הוכח אחרת.

הדחייה של תשלומים לרשות לא יחולו על פנייה של אדם לרשות באמצעות האינטרנט בתקופה הקובעת לצורך קבלת שירות שכרוך בתשלום.

חשוב לשים לב ששר הביטחון רשאי להאריך את התקופה הקובעת ואת תקופת הדחייה לפי החוק, כפי שאכן נעשה בצו שניתן ביום 7.11.2023.
שר הביטחון גם מוסמך לשנות את רשימת היישובים שתושביהם זכאים לדחיית מועד.
לכן כדאי להמשיך ולעקוב אחר צווים והוראות חדשות שייצאו כקשר לחוק ולהוראות נוספות שרלוונטיות למצב המלחמה.

אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה, הבהרה והתייעצות נוספת בנושא, ומייחלים לימים טובים במהרה.
בברכה,

עו"ד דני בלנקין, מחלקת ליטיגציה – FWMK

*אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

[1] בחוק תקופת הדחייה נקבעה ל-30 ימים, אך בצו מיום 7.11.2023 תקופת הדחייה הוארכה ל-60 ימים, או עד 31.12.2023 לפי המוקדם.

 

הצוות